Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
25.09.2008 - 15:30

Jos olet tai sinun läheisesi ovat joutuneet koulusurman uhreiksi en halua sinun lukevan tekstiä tai ottavan siitä mitään henkilökohtaisesti, koska teillä on oikeus surra ja teidän ei pitäisi vaivautua tälläisten asioiden lukemiseen, jotka voivat saada vihaiseksi ja ette ehkä  ymmärrä näkökantaani. En edes oikeastaan haluaisi kenenkään lukevan tätä, koska pelkään niin paljon sitä että ihmiset alkavat vihata minua.

Haluaisin kuitenkin teidän ketkä tämä lukivat kertovan omia mielipiteitään asiasta olivat ne minkälaisa vaan, vaikka sellaisiakin joista tässä sanon ärsyyntyväni, haluan oppia ymmärtämään muiden mielipiteitä-

???

Aihe josta en osaa kirjoittaa, ilmaista mielipidettäni selkeästi niin että ihmiset varmasti ymmärtäisivät.Etten vaikuttaisi täysin sydämmettömältä, en halua ihmisten vihaavan minua ja siksi olen ennen jättänyt tänätyyppiset tekstit kirjoittamatta(koska en ota asiaa henkilökohtaisesti) Kun viimeeksi keskustelu kääntyi tähän, koulusurmiin minulla oli vain kaksi henkilöä joiden ajatukset olivat samankaltaisia, nyt en usko kenenkään ymmärtävän.

 Vihaan tekopyhiä ihmisiä. En voi sietää sitä kun toisilleen tuntemattomat ihmiset ovat surullisia toistensa puolesta. (Olen vihainen kun minulta tuo kyky puuttuu tai ainakin on vajavainen.) Miksi tästäkin nyt piti tehdä koko kansan asia, oikein riepotella niitä samoja turhia kysymyksiä mediassa. Miks ei ymmäretä että ilman sitä Jokelan jutun analysointia viikosta toiseen, tätä ei olisi tapahtunut uudestaan.

Sillä kopiohan tämä oli, ei ennen sitä vuosi sitten sattunutta kenelläkään edes ollut sitä ajatusta päässään että tämä olisi mahdollista, sillä toisin kun USA:ssa ammuskelu ei Suomessa ole ollut niin yleistä. Nyt kuitenkin tämä uusi murhaaja on oikeasti vain säälittävä olisi edes keksinyt jotain omaperästä tappanut vaikka jotain eläimiä. Pitänyt kunnon lammasten uhrausrituaalin jonka jälkeen sitten ampunut itseään. anteeksi niille jotka ottavat tämän ylivakavasti, sillä itse en ota.

Miksi tehdä kaikki täysin samalla tavalla kun se aikaisempikin oli, ensimmäinen reaktioni kun näin uutisista asian ensi kertaa oli nauraa. sitten tuli vitutus, kohta taas alkaa se koulussakin että pitäisi puhua asiasta kun ei ole mitään sanottavaa..

Half of you is heavenly
Showing off your purity
The rest you is from the street
Like a line where they both meet

- Kt Tunstall: White Bird (pätkä kertoo jotenkin siitä minulle miten asioilla on aina kaksi puolta, kuten myös suhtautumisellani tähän asiaan)

Välillä kauhistelen itsekin suhtautumistani tähän. En vain ole koskaan osannut suhtautua sympatialla asioihin jotka eivät minua millään tavalla koske, olen kasvattanut itselleni ´niin kovan suojakuoren että harvat asiat jotka eivä suoraan kosketa minua tai läheisiäni eivät saa minussa aikaan minkäänlaista reaktiota. En osaa itkeä tälläiselle, vaikka äitini nyyhkyttää vieressä ja on kauhistunut tapauksesta. ihmisten yllättyneisyys saa minut tavallaan aika iloiseksi, ajattelen että jotkut ihmiset vielä uskovat toisiin ihmisiin ja ihmisten hyvyyteen, vaikka itse tätä uskoa menetän koko ajan.

En tiedä, haluaisin itkeä. haluaisin että välittäisin, yritin jopa ajatella että jos se olisi tapahtunut minulle meidän koulussa ja totuus on että niin kauhealta kun se saattaakin kuulostaa en silti välittäisi. Välillä toivon että joku tulisi ja ampuisi minut.

EDIT: nyt kun sain tämän purettua toivon jopa alkavani voida suhtautua asioihiin himena erilailla, en tiedä ainakin haluaisin. Älkää vihatko mua. Olkaa kilttejä.

lucylicious kirjoitti 25.09.2008 - 19:09
tosi hyvä, että "uskaltauduit" puhumaan asiasta omasta näkökulmasta. ei se ole peruste vihata toista, jos on eri mieltä. kaikilla tää päänuppi on erilainen...

mulla oli nyt ton jutun kanssa sellanen fiilis, että en tahtonut lukea siitä mistään. viime vuonna kökötin kokoajan ilta-lehden yms. sivuilla imemässä uutta tietoa, mutta nyt ahdisti niin paljon, etten edes tahtonut tietää. kyllähän tää jokaisessa meissä jonkunnäköisen reaktion synnyttää... mulla se on vihaa ja ahdistusta, ja ehkä vähän hullujakin ajatuksia (entä jos meidän koulussa...?)
sulla se taas näkyy kokonaisena postauksena aiheesta.

...niin ja noi thinspo kuvat saa mutkin tuntemaan itseni todella rumaksi ja pahaksi ihmiseksi. mutta on se silti mukavaa kattoa unelmaansa ja päämääräänsä :)
lona kirjoitti 25.09.2008 - 21:22
Ei tuo minun mielestä antaisi kenellekään syytä vihata sua :)

Itsekin välillä mietin, että miksi mää oon niin surullinen asiasta? Mun kukaan tuttu ei ole kuollut, eikä ollut siellä lähistöllä (kiitos sen, että asun täällä takapajulassa..) kun ampumisia tapahtui. Mutta ehkä ihmiset suree siksi, että ne tajuaa, miten nopeesti sitä voikaan kuolla. Pam vain eikä sua enää oo. Tulee jotenkin turvaton olo.

Ja mää en oo niin varma, etteikö sua yhtään surettais tää. Jos se on vaan sun tapa "puolustautua" tätä vastaan, et sun aivot saa sut ajattelemaan et ei sillä oikeesti oo mitään väliä? Mulle ainakin kävi aluks niin, kun kuulin. Sillon sen jokelajutun aikana en itkeny yhtään, ja nytki olin vaa silleen "jaa tällasta tapahtuu.." ja sit vasta parin päivän päästä alko itkettää illalla ihan hirveesti..
Negativity kirjoitti 25.09.2008 - 21:32
Mä itekkään en tuntenu Jokelasta ja Kauhajoen jutusta silleen mitää. Järjellisesti sanottuna onhan se kauheaa mutta ei sileen tunteellisesti kauheaa. Äh, nyt taas sotkeudun sanoissani. Ymmärrän kyllä, että jotktu voivat ihan itkeä tuntemattomien puolesta, mulle on kai semmonenkin taito kehittymässä hiukan.

Täällä ei tommosta voi sattua kun niin pieni kylä, joten asia ei kosketa pahemmin kai sen takia.

Olen nyt sekava, mutta lyhyesti sanottuna olen samaa mieltä kuin sinä.
Candy kirjoitti 26.09.2008 - 12:29
Jep, niinhän se kai on. ^^
elegie kirjoitti 26.09.2008 - 16:12
Ajattelen aika samalla tavalla sun kanssa. Mua ärsyttää vaan niin paljon se, että kaikkien pitäisi olla ihan surun murtamia noista tapauksista, vaikka se kaikki oli vain jonkun huomionhakuisen idiootin tapa tuoda itsensä esille. Ja vielä ärsyttävämpää on se, että hän matki täysin sitä Jokelan tapausta. Tosin ei sekään silloin koskettanut mua oikeastaan yhtään. En tiedä, olenko sitten itsekäs vai muuten tunnevammainen, mutta näissä välikohtauksissa en osaa tuntea minkäänlaista myötätuntoa noita uhreja kohtaan.
Arina kirjoitti 26.09.2008 - 17:50
Jep, luuttuhan se. :>

Älä pelkää omia ajatuksias. Et sä niille mitään voi ja sulla on lupa ajatella niin kuin itse haluat.

Kyllä tällaiset tapaukset saavat usein ihmiset ajattelemaan. Toiset kokevat nämä asiat toisella tapaa ja toiset toisella. Itse taidan kuulua siihen valtaväestöön, että otan aika raskaasti. No en ole mikään yltiöhysteerinen, mutta kyllä tää silti musta tuntuu ihan hirveeltä.

Tosin nyt tuota Kauhajoen ampumista en ole ihan kunnolla tajunnut vielä. Tiedäthän, kun aina ei ihan kunnolla osaa käsittää jotain asiaa. Jokela tuli niin yllätyksenä ja järkytyksenä, ja sitä tuli käsiteltyä tosi paljon. Toki on tämäkin, mut nyt on vaan vähän sellainen olo että "jaa taas tapahtui ampumajuttu koulussa". Ei ole sellainen "AMPUMISTA KOULUSSA, TAAS!" -olo. Siis sellainen todella "hereillä" oleva olo. Esim. jos miettii sitä kun Keravalla puukotettiin se nuori tyttö. Sellaista ei ollut tapahtunut täällä päin vähään aikaan niin kyllä järkytyin. Mut sit kun se puukotus tapahtui toisen kerran, tällä kertaa tais olla Tampereella, niin sit oli vaan vähän sellanen "jaahas" -olo. Eli enää ei oikein kunnolla ees tiedä miten pitäis suhtautua, kun on jo kerran joutunut käymään Jokela-jutut läpi ja nyt on tämä.

Älä siis puhu tollaisia "ampukaa mut" -juttuja ainakaan tosissasi. :) Noi jutut on vaan sun ajatuksias. Joillakin muilla ihmisillä on varmasti samankaltaisia!

Toi sun "I love Coconuts" - "otsikko" on just hyvä. =D Mun pitäis keksiä kans joku persoonallinen.
Kauhukakara kirjoitti 26.09.2008 - 18:54
Älä turhaan arkaile kertoa ajatuksistasi, jokaisella ihmisellä on oikeus omaan mielipiteeseen.

Itseäni asia aluksi järkytti enemmänkin, mutta nyt jälkikäteen ajatellen asia ei ole niin kauhea. Sitä paitsi ymmärrän ampujaa jonkin verran. En hyväksy, mutta ymmärrän ja säälinkin, ehkä enemmän kuin uhreja. Ehkä sairasta, mutta pystyn kuvittelemaan miksi hän teki niin, mitä tunsi. Ja toinen "lieventävä" asianhaara järkytykseeni on se, että kun nyt ruvetaan miettimään, ihmisiähän kuolee koko ajan, ja enemmänkin kuin 11. Ihmiset tekevät itsemurhia. Murhaavat. Kuolevat nälkään ja sairauksiin. Se, että joku hullu tulee ja ammuskelee koulussa on tietysti ikävää, mutta kuoleehan niitä ihmisiä muutenkin. Eikä kuolema ole pahinta mitä on olemassa. Se on vain loppu, ja miksi lopun pitäisi tarkoittaa jotain kamalaa? Kaikki kuolemme joskus, ja hyvä niin, tuskinpa juuri kukaan tahtoisi ikuisuutta täällä olla. Sitä vain elää kunnes kuolee, niinhän se on ja kuuluukin olla.
Kwaak kirjoitti 26.09.2008 - 19:57
On ihan okei, jos ei sure muiden takia. Mä suren, mutta olen kanssa niitä, jotka haluais surra enemmän.
Kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin.
Samaa mieltä tuosta edellisen tapauksen kopioimisesta.

Huom! Uusi osoite blogilla. Tuossa nimen perässä on.
manna kirjoitti 26.09.2008 - 21:44
jokainen osallituu eri juttuihin erilailla.

Niinkuin jokelassa ja kauhajoessa ihmiset surivat erilailla. Yksi koulumme opettaja ei pystynyt tulemaan kouluun jokelan jälkeen järkytyksestä (kuulemma). Ja jotkut ajattelivat "aijaa, missä on jokela ees?"

Ite tietenkin mietin ja surin, kuinka noin voi tehdä?

Mutta on tietenkin ihailtavaa, ettet itke kyynelvarastoja tyhjiksi, vaan jatkat elämää. Mutta hei jokainen omalla tavallaan!
neala kirjoitti 27.09.2008 - 01:47
Olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi. Maailmassa tapahtuu muutenkin niin paljon koko ajan, emme me voi kaikkea surra eikä pidäkään!
Oma reaktioni oli "ei TAAS", ärsyttää miten idiootti ihminen voi olla, että menee tappamaan muita. Samalla ärsyttää miksei Suomi ole tehnyt asian eteen oikeastaan mitään ja miksi vielä puolustellaan aselupien saantia! Kuinka monta kertaa tarvitaan, että vihdoin tästä opitaan?
En muutenkaan ymmärrä miksi kaikki lehdet ja nettisivut ovat täynnä uutisia tästä. Sehän helposti voi vaan innostaa muita kopioimaan saman. Vielä enemmän ärsyttää, että jotkut idiootit huvikseen lähettelee kouluihin uhkauksia!
Jonkun mielestä olen varmasti täysin tunteeton ihminen, mutta pitääkö sitä tosiaan ottaa osaa jokaisen suruun? En minä ainakaan henkisesti jaksaisi sitä.

Nyt olen purkautunut. :)
Nequam kirjoitti 27.09.2008 - 02:57
Kello on kymmentä vaille kolme aamulla, haluaisin lukea tekstisi, mutta yksinkertaisesti en saa itseäni tekemään sitä tällä hetkellä. Lupaan kuitenkin aamulla lukea. Varmasti.

Blogiini jättämääsi kommenttiin tyydyn vastaamaan, että mulla on vilkas mielikuvitus, jonka takia mun on pakko kokeilla vähän kaikkea mitä mieleen juolahtaa.

Just for fun.
Ava  kirjoitti 27.09.2008 - 11:27
Nuo sanat vois olla miun näppäimistöltä, miekään en jaksa ymmärtää miksi pitää surra silloin kun asia ei minua kosketa. En minäkään osaa surra ihmisiä joita en ole koskaan nnähnyt ja tuntenut, eli et ole yksin et ollenkaan tuon tunteen kanssa.
Nequam kirjoitti 27.09.2008 - 16:36
Tuo Kauhajoen kouluammuskelu oli tottakai kauheaa ja se jossakin määrin järkytti minua. Herätti osittain samoja tunteita kuin sillon Jokelan ammuskelun sattuessa, jolloin siis olin ihan shokissa monta, monta päivää. Tuntui kuin päivät olis menny unessa ja näin. Olin eksyksissä ja pelkäsin.

Mulla heräsi tällä kertaa vain pelko alkujärkytyksen jälkeen. Sen jälkeen sitten vähän niin kuin tyhjä viiva sydänkoneessa. Ei mitään. En tuntenut mitään.

Suunnilleen itkin Jokelan tapahtumille ja tuon Kauhajoen sattumukset sivuutin olankohautuksella.

Lohdullista huomata, etten ole kuitenkaan ihan ainoa, joka ajattelee näin.
octpus kirjoitti 28.09.2008 - 03:15
Hyvä Midria!
Ihmisellä joko on empatian kyky tai sitten ei.
Sitä ei voi opetella, se on sisäsyntyinen ominaisuus.Itse valitettavasti olen hyvinkin empaattinen ja tällaiset tapahtumat vaikuttavat hyvinkin voimakkaasti, sille ei yksinkeratisesti voi mitään. Tunteitaan ei pidä yrittää tukahduttaa, vaan antaa niiden tulla sellaisina kuin ne milloinkin ilmenevät. (tietenkin pitää yrittää olla korrekti julkisilla paikoilla). Et ole yhtään sen huonompi tai kummallisempi, kuin kukaan muukaan, vaikka et omaakaan ylitsevuotavaa empatiankykyä, sillä sekin voi ikävä kyllä muodostua taakaksi.Me ihmiset olemme hyvinkin erilaisia tunnetasoillamme, kuten siitä kertoo myös nämä ikävät viimeaikaiset tapahtumat.
tthi kirjoitti 02.10.2008 - 16:08
Tämä saattaa olla jo joidenkin mielestä törkeästi kerrottu, mutta sanompa kuitenkin: itse kun kuulin ko. asiasta kuuntelin, ja kun tajusin missä mennään niin aloin vain nauramaan pilkallisesti. Minusta on jo aika läppä, ellei itseään saa kunnolla heti tapettua, vaan muut kyllä. Ja se on elämää - kaikilla tulee aika. Nyt varmasti joku toivoo että minultakin olisi lähtenyt läheinen ko. tapahtumassa, mutta ymmärrän kyllä läheisensä menettäneiltä.

Tarkoitan vain, juuri kuten minä tekstistäsi tajusin, että keksisi omat ideansa, eikä kopioisi toisten tekemisiä..
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja

Tyttö. Toiminut aikaisemmin nimellä I Love Coconuts.. Lokakuuhun asti. http://www.blogilista.fi/blogi/i-love-coconuts/20667 Ensimmäiset kuukaudet blogi keskittyi kirjoihin ja painon kanssa pelleilemiseen, ja nykyään ärsyttää koko tekstit, joten oon alkanut poistella niitä.. Heinäkuusta alkaa uudistunut blogi. Tän blogin kirjoittelu hieman ehkä jäänyt, aloitin blogin joka ei ole anonyymi, joku ahkera saataa mut löytää ihan itsenänikin, mutta tämä silti tulee olemaan suuremmassa osassa tai tänne voi kertoa enemmän.

Kävijälaskuri ( Elokuu2008-)
Tunnustuksia